Tom är väl värd ett pris

Standard
I dag nominerades i Kvällsposten årets kandiater till tidningens Thaliapris. En av de nominerade är – igen – Tom Ahlsell. Jag är väl kanske lite partisk eftersom jag räknar Tom som en god vän. Men är det inte lite märkligt, att Tom ännu inte fått det här prestigefyllda priset efter många år i Malmös teatervärld. Nej, inte för lång och trogen tjänst, men för rader av uppmärksammade rollporträtt.
Jag minns speciellt lysande roller som hamnarbetaren Eddie Carbone i Arthur Millers drama Utsikt från en bro på Hipp, den svenske statsministern som är beredd att begå självmord i Dennis Magnussons Drömmer om att dö (som en svensk med hög cred) 2006 på Teater Terrier (som det hette då). Likaså en av cancerpatienterna i danska Nikoline Werdelins komedi Bubblorna i bäcken 2003 på Intiman, jag kan nämna Henrik Ibsens Hedda 2004 och Thomas Vinterbergs Festen förra året, samtliga på Intiman. Bara för att några pjäser från senaste åren. Tom Ahlsell  har varit Malmö trogen i en evighet.
tom-ahlsell11I år är Tom Ahlsell (bilden) nominerad för rollen som porrfotografen Christer i Jenny from Hörby, liksom ovan nämnda Drömmer om att dö, av Dennis Magnusson. Och i går såg jag Tom i Mordet i Midlands som just nu går för utsålda hus på Intiman. Han har också en roll i Jösses flickor… på Hipp. Men den vägrar jag se – gärna politisk teater men det finns gränser. För mig i alla fall…
Faktum är att Mordet i Midlands, eller An inspector calls som den heter på originalspråket, är skriven av en gammal socialist, John Boyton Priestley, som var så vänsterinriktad att Churchill stoppade hans radiprogram under andra världskriget, ett program som hade runt 16 miljoner lyssnare. Läs i Intimans program där föreställningens regissör Marie Parker Shaw skriver om författaren.
mordet-i-midlands2Mordet i Midlands är gammaldags salongsteater som vi sällan ser numera. Och gammaldags är ett positivt utlåtande. Hela föreställningen tilldrar sig i realtid, det vill säga utspelas under den tidsperiod som publiken finns i lokalen. Mycket engelskt, inte minst genom Karin Ragnarssons scenografi, lysande i sin enkelhet. De sex rollerna spelas av, förutom Tom Ahlsell, Li Brådhe, Sanna Turesson, Mattias Linedroth, Peder Holm och Fredrik Gunnarsson, den senare den infamt leende kommisarien (eller är han det?) Goole. Alla rollerna är huvudroller och dom är jäkligt bra alla i ensemblen. Tom Ahlsells patriarkaliske familjeöverhuvud Arthur Birling är egentligen ganska vidrig och han och hustru Sybil (Li Brådhe) år väl de rollfigurer som man inte kan tycka synd om efterhand som dramat fortskrider.

Till det yttre påminner Mordet i Midlands en hel del om Agatha Christies deckare The Mousetrap som nu spelas för 56e (!) året i London med över 23.000 föreställningar. Men Intimans föreställning är ingen renodlad deckare, mer av en psykologisk thriller. Och som nämnts jäkligt bra! Var ute i tid för biljetter, det är utsålt in i nästa vecka. Men efter det att Jesper Larsson och Petra Brylander tillträtt som teaterchefer vid Malmö Stadsteater arbetar man åter – det var några år sedan – med ett ”rullande” schema för föreställningarna, det vill säga man alternerar och uppsättningarna får längre spelperioder.

 

peter-k241  
 

 PETER KASTENSSON 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s