Harry Arnold framkallar minnen

Standard
Harry Arnold-utställning på Malmö Stadsbibliotek. Nåja, utställning och utställning. En fem-sex montrar och några affischer på en liten balkong på andra våningen ovanför entrén. Att kalla det utställning är lite väl pretentiöst.

 

harry-arnold-32Men ingen skugga över Harry Arnold-Sällskapet i Malmö som ligger bakom. Man jobbar med små marginaler och Stadsbiblioteket ställer utrymmet gratis till förfogande. Harry Arnold-Sällskapet delar årligen ut ett stipendium (i år Helge Ahlbin), ger också ut en medlemstidning Stand By och har man så kunniga medlemmar som Jan Olsson, Skånska Dagbladets eminente jazzskribent, så är denna alltid läsvärd. Skånskan är inte ”min” tidning men jag läser den understundom och en ”Jolson” saknas i Sydsvenskan, vars musikskribenter inte så ofta speglar min smak. Men storband och klassisk New Orleans är väl alltför smalt och gammaldags för att vara intressant för en tidning som försöker jaga ny och ungdomlig läskrets och då blir det för mig ett ointressant utval. Men för all del, Alexander Agrell gör då och då vid sällsynta tillfällen också nerslag även inom den medeltida sfären som jag representerar. Och sedan gamle kollegan Christer Borg pensionerades från Kvällsposten är det dött på den kanten också om man bortser från lite notiser då och då i Ulf R Johanssons kolumn, snart salig i åminnelse även den. Tiderna försämras även gällande den kulturella sektorn…
Annars tycker jag mig kunna märka en viss renässans för den gamla storbandsmusiken. Inte minst genom Roger Berg Big Band som lockar publik inte bara i Malmö utan även i Ystad, Helsingborg och Kristianstad, platserna för hans senaste konserter. Med vokalt förträffliga gäster som Bobo Moreno från Köpenhamn, Sylvia Vrethammar från Tyskland och Sara Ahlcrona från Malmö.
Harry Arnold har jag faktiskt ett gammal minne från. Inte från hans tid på Amiralen med storbandet. Den epoken tog slut redan 1954 och då gick jag nog fortfarande på Kruses dansskola på Skomakaregatan och försökte lära mig dansa till Blue Tango med Billy Mays orkester. Det gick inget vidare och sedan dess avskyr jag både Blue Tango och Billy May. Och att dansa…

Men i slutet på 50-talet kom Harry Arnold med det som kallades The Mystery Band till MFF-stadion – Fair Play heter väl i dag – i Malmö. Det bör ha varit någon gång 1956-58. Jag spelade i IFK Malmös juniorlag i handboll som höll till på MFF-Stadion. Den här hallen var då även konsertlokal och vi sålde program vid konserten och fick på nära håll se storheter som Arne Domnérus, Bengt Hallberg, Egil Johansen, Bjarne Nerem, Weine Renliden, var inte Simon Brehm också med? Det var mäktigt när man drog igång med Stand By. På MFF stadion såg – och hörde! – jag också en av de största klarinettgiganterna inom New Orleans-musiken George Lewis 1959.

Apropå nyligen bortgångne världssaxofonisten Arne Domnérus. Han ägde också travhästar, vann Svenskt Travderby 1982 med Rex Håleryd som han ägde med en annan storbandsledare, Lasse Samuelson. Ägde hästarna i stallpseudonymen Ass Dur. Mycket fyndigt. Ass Dur har förtecknen fyra B:n på notbladet.

Ja, några montrar på Malmö Stadsbibliotek om Harry Arnold kan ge uppphov till lite minnen. Och jag gör gärna reklam för Harry Arnold-Sällskapet. Medlemsavgiften är 250 kr år, postgiro 4102780-6.
peter-k225
 

 

 

 PETER KASTENSSON

Kommentera

