Lester Piggott – apropå tuff championstrid

Standard
I morgon söndag avslutar Jägersrogaloppen sin säsong. Förutom storloppen Svenskt Kriterium, Hurricanelöpning, Malmö Hösthandicap och Jockeyklubbens Jubileumslöpning bjuder man på en raffinerad slutstrid om jockeychampionatet som kanske inte avgörs förrän i säsongen allra sista löpning. Danske Jacob Johansen med 17 segrar (vann Lördagskomben i dag) leder före argentinske Martin Rodriguez och brasilianske Rafael Schistl 16 segrar, den senare har tagit alla sedan han red första gången på Jägersro för två månader sedan. Dessutom har svenske Per-Anders Gråberg 15.
Det här får mig att tänka på en av alla tiders största ryttare. Lester Piggott från Newmarket i England. En legendar redan under sin livstid. Född 1935 och vann sitt första löp som 12-åring på The Chase. Han blev champion 11 gånger i sitt hemland och det hade sannolikt blivit fler championat om han inte redan 1971 valt att mycket noggrant selektera för vilka tränare han red. Och vilka hästar. Nio gånger vann han engelska Derbyt. Han vann Svenskt Derby två gånger med 33 års mellanrum – Flying Friendship 1958 och Tao 1991!
Jag träffade Lester Piggott vid några tillfällen. Han var inte direkt den som välvilligt ställde upp för pressen, i alla fall inte under sin storhetsperiod. Men 1981 fick jag ett tillfälle att intervjua honom. Det var i samband med en jockeyturnering på Täby Galopp i oktober 1981. Jag hade lärt känna Jimmy Lindley, också en framträdande engelsk jockey. Jimmy Lindley blev efter sin aktiva tid promotor för jockeyturneringar världen runt. Inför eventet på Täby, som var mycket stort på sin tid, frågade jag Jimmy Lindley om det fanns någon möjlighet att få göra en intervju för Kvällsposten med Lester Piggott. Han lovande att prata med Piggott. Och fick ett positivt svar!

Det hela skulle ske kl. 10.00 i lobbyn på Grand Hotel i Stockholm, den 4 oktober, dagen för jockeyturneringen. ”Men”, sa Lindley, ”jag kan ju inte garantera att han verkligen kommer. Eller vill prata”. Lester Piggott kom. Och han pratade. ”Jag hade gömt mig bakom en pelare i lobbyn för att se om han verkligen ville prata och blev glad när jag såg att han rörde på munnen”, berättade Lindley senare.piggott

Bloggaren tillsammans med Lester Piggott på Täby Galopp 4 oktober 1981.

Det blev ett uppslag i tidningen, det var en unik intervju. Lester Piggott intog sin frukost samtidigt. Bestående av svart kaffe och en cigarr. Han hade under hela sin karriär problem med vikten, han var ovanligt lång för att egentligen lyckas som jockey. Man fick sitta tätt intill honom för att höra vad han sa. Han talade mycket tyst och var inte helt lätt att förstå. vilket berodde på en hörselskada han hade. Men han gav sig tid och var inte avvisande. Vad vi pratade om? Bland annat om att han beundrade Björn Borg väldigt mycket som idrottsman. Och att han såg kopplingar med sig själv när det gällde den intensiva bevakningen från media.

1975 adlades Piggott, fick OBE-klassen av The Most Excellent Order Of The British Empire. En ära som han fråntogs 1988 sedan han dömts till fängelse för skattebrott. Han slutade egentligen rida 1985. Men efter fängelsetiden – det blev 366 dagar bakom galler – återupptog han jockeykarriären som inte stoppade förrän 1995, sista vinnaren red han 1994. Jag träffade Lester Piggott senaste och troligen sista gången 1991 när jag hämtade honom vid flygbåtarna inför Svenskt Derby som han skulle vinna med Tao. Och han bjöd faktiskt ganska bra på sig själv vid segerintervjun i vinnarcirkeln. Innan han hämtade sina appearance money kontant på sekretariatet och for hem!

En liten story apropå söndagens avgörande om vem som blir årets jockeychampion på Jägersro.

  • Slutligen – when in Copenhagen don’t miss Restaurant & Café Nytorv på Nytorv vid Ströget. Tillbringade en regnig fredagseftermiddag tillsammans med mina Rundgrenvänner från Halmstad där. Excellenta smörrebröd. På tåget hem gav fyraåriga Alexandra mig en av dom finaste komplimanger jag fått: ”Jag tycker om dig, Peter!”

 

 

peter-k219

 

 

 

PETER KASTENSSON

Kommentera

