Intet är nytt under solen

Standard
Läste i Aftonbladet att Inters tränare José Mourinho byggt upp en mur runt träningsanläggningen så att journalister och fans skall få det svårare att att kolla vad laget håller på med. En form av bojkott. Zlatan Ibrahimovic har sedan ett par år en bojkott av Aftonbladet efter vad han upplevt som illasinnade skriverier. Men inget är nytt under solen!
Björn Borg, vår störste tennisspelare genom tiderna, kanske vår störste idrottsman alla kategorier, använde bojkottmedlet flitigt under sin aktiva karriär. Jag vet av egen erfarenhet. Innan jag berättar vidare, så skall det stå helt klart, att jag respekterade och respekterar hans storhet som idrottsman utan några som helst reservationer. Men som person…
Jag träffade Björn Borg första gången 1975. Jag var utsänd från Kvällsposten för att bevaka först VM i trav på Roosevelt Raceway i New York där Jägersrohästen Judy Song skulle starta tillsammans med Per-Olof Gustafsson (blev halt i efter ankomsten och kom aldrig till start). Sedan skulle jag stanna kvar och även skriva om US Open i tennis, som då spelades på Forest Hills.
Björn Borg gick som förtävling till US Open till final i en turnering som hette US Professionals i Boston, där han skulle möta Guillermo Vilas. Tillsammans med Lennart Eriksson från Expressen och Rolf Svensson från Aftonbladet flög jag upp till Boston, en halvtimmes resa. Björn Borg slog Guillemo Vilas – turneringen spelades på grus – i tre raka set. Jag hade aldrig skrivit en rad tidigare om Borg, än mindre träffat honom. Följde med mina journalistkolleger in i omklädningsrummet efter matchen. Det gick på den tiden.
Där fanns förstås Lennart Bergelin men också Wilhelm Wachtmeister, Sveriges USA-ambassadör. Eriksson och Svensson kände Borg och morsade på honom. Jag gick fram och gratulerade Björn Borg, presenterade mig och berättade att jag kom från Kvällsposten. ”Vilken tidning sa du”, sa Borg. ”Kvällsposten”, sa jag. Varpå den 19-årige grabbjäveln, samtidigt som han vände ryggen åt mig, svarade: ”Jag pratar inte med Kvällsposten!”

That’s it!

Av någon anledning hade han blivit sur på Kvällspostens sportkrönikör Birger Buhre, som faktiskt var den som redan i en Kalle Anka-turnering för pojkar i Båstad var den förste att förutspå Björn Borgs storhet. När jag i Forest Hills gick fram till Björn sedan han vunnit sin första match (han gick till final där han fick stryk av Jimmy Connors i tre raka). Han gav mig inte en blick och sa: ”Har jag inte sagt att jag inte pratar med Kvällsposten?”

Delar av den svenska tennispressen på en pressläktare vid bana 2 på Wimbledon. Bloggaren syns som andre man från höger i översta raden mellan Per Yng, då GP nu SvT, och Aftonbladets Sven-Oskar Ruhmén. I mittenraden till vänster Björn Gyllenberg DN vid sidan av Radiosportens Mats Strandberg. Nedersta raden från vänster Torsten Tegnér Sydsvenskan, Sune Sylvén Svenska Dagbladet, Lennart Eriksson Expressen och Bengt Grive TV-sporten.

Samma mantra upprepade han i princip under samtliga år som jag var utsänd att bevaka honom i Wimbledon där jag hade nöjet, sportsligt, att se honom vinna alla fem gångerna. Aldrig det gick att få prata med honom. Första året han vann 1976 – utan att tappa ett set – fick jag efter första segern mot engelsmannen David Lloyd tag på honom på telefon på Hotel Dorchester – tror jag det var – det gick faktiskt att nå honom via receptionen (han var inte så stor då). Samma svar som tidigare: ”Du vet att jag inte pratar med dig…” Jag var kort sagt under alla år hänvisad till de officiella presskonferenserna. Frågade vid ett tillfälle, på engelska, om de dåliga studsarna på det slitna gräset på bana 1 vid sidan av centrecourten besvärade honom. Det gillade han inte. Svaret blev mycket avspisande: ”Typiskt!” På svenska…

Han omgav sig med tiden med några speciella och underdåniga ”hovskribenter” som kryllade i stoftet för honom i jakten på att bli ensamma om intervjuer. Den värste var Tomas Malmqvist på Expressen som fick träda in när t o m Lennart Eriksson en tid hamnade i onåd hos den lynnige stjärnan. Malmqvist dammar man fortfarande av då och då när det anses att Björn Borg är inressant att skriva om.

  • Björn Borg var naturligtvis mentalt en produkt av sin omgivning. Redan från tonårstiden var han van vid att alla stod på tå och bugade för honom. Han utvecklades till en stor idrottsman – men en liten människa.

Dock kom det med tiden killar som Mats Wilander, Joakim Nyström, bröderna Simonsson, Anders Järryd, Henrik Sundström, för att inte tala om Stefan Edberg. Då blev det betydligt trivsammare att skildra världstennisen. Men det är en helt annan historia.

 

 

PETER KASTENSSON

 

 

 

 

 

Kommentera

