Till flydda tider återgår…

Standard

…mitt minne än så gärna. Mig vinkar från förflutna år så mången vänlig stjärna”. Det skrev Johan Ludvig Runeberg i inledningen av Fänrik Ståls Sägner.

Jag kom att tänka på den strofen när vännen Fredrik Olin kom och gav mig ovanstående bild som han hittat i sina unika samlingar. Bilden är från en liten tidning som hette Boll i Bild och som kom ut runt 1960. Där man kort och gott publicerade lagbilder och blandade hej vilt från Brasiliens landslag – till division II södra i ishockey.

Division II – södra och norra – var snäppet under division I, dåtiden Elitserie. Där spelade 1959 Malmö FF som föregångare till Malmö Redhawks. I tvåan låg det lag jag själv som ung 19-åring spelade i. Bildkvaliteten är inte den allra bästa, men det är faktisk tundertecknad som målvakt längst ner till vänster. Övriga är: Stående: Bo Brodén, Bo Borg, Leif Pettersson, Sören Törnkvist, Lars Andersson, Bertil Kraemer, Lars Hillgren. Knästående vid sidan av undertecknad, förstemålvakten Nils-Erik Åhs, Rolf Johansson, Kjell Nilsson och Sten-Inge Hansson.

  • Nästan 50 år sedan…

 

 

Peter Kastensson

Kommentera

